Winter?


Straks nachtvorst. Ongeveer -5°, aan de grond kan het van -7 tot -10 zijn.

Zou het er dan echt van komen? Niet  een doodlopend voorproefje?
Bekenden weten het: al enige jaren droom ik ervan, van die ingesneeuwde woningen en poolkoude ijsvlakte en krakende  slootjes.
Ik zie de ijsberen al over Peel en Maas zwerven, turend in een wak  met sluimerende prikjes,  voorntjes of misschien een forel. Vandaar naar de achtertuinen waar  honden bibberend hun behoefte doen en hopen dat ijsberen alleen vis lusten.
Van voordeuren naar trottoirs worden tunnels gegraven met sneeuwschuivers,  niemand die erdoor durft wegens instortingsgevaar zodat de helft van ons bijna verhongert en alvast de grootste pan opmeet met één oog naar de kat.
Stel dat je het zachte getrippel hoort van dunne pootjes wanneer plotseling een muizenvolkje met lege buikjes de keuken binnenkomt en om een broodje bedelt. Ach…
En nèt wanneer eenzamen dreigen te bevriezen en een paar zwervers al opgestapeld liggen voor het lijkenhuisje breekt de dooi aan. Snel en grondig warmt hij de verstijfden, blaast de sneeuwlaag op en iedereen komt weer bij bloed, voldoende om smeltwater en ijsberen tegemoet te treden.
Het lijkt me een spannend evenement.
Alleen die muisjes, daar is het zielig voor. Opgevreten door de kat.

ps Ik reken er niet op. Op die winter.

15 gedachtes over “Winter?

  1. De stijfbevroren lijken hoeven van mij niet, maar verder wil ik veel sneeuw en bevroren sloten!!!
    Ik zorg voor voldoende blikvoorraad en een goedgevulde vriezer (die eigenlijk wel uit kan omdat ik het buiten kan bewaren)….. de kruipruimpte is net extra geïsoleerd, dus geen optrekkende kou van de vloer (nou ja…. minder)….. de watermeter is ook extra beschermd…. ik kom de winter wel door! En het hoeft geen -20 te worden, maar als het overdag licht vriest en ;s nachts iets meer ben ik dik tevreden…. als er dan een dik pak sneeuw valt ben ik in de 7de hemel….. dan vergeet ik even alles waar ik mee bezig was en ga naar buiten om verse voetstappen te maken en een sneeuwpop en er zijn wel een paar mensen die ik een sneeuwbal in hun nek gun…….boodschappen doen met de slee (als ik uitgegraven ben)…. geweldig! Had ik maar zo’n ouderwetse duwslee, die zijn nog beter!
    De muizen krijgen stukjes kaas en pindakaas, lang leve de lol…. ik gun die dieren ook wat. de katten in de buurt hebben allemaal zelf een baas, dus die halen het thuis maar. Waxinelichtjes mee als ik toch een keer met de auto op weg ga….. want als ik strand kan ik met twee waxinelichtjes de auto een paar uur redelijk op temperatuur houden en natuurlijk een thermosfles hete thee en dekens en broodjes…. je weet maar nooit!
    Schaatstochten die hier voorbij komen…. ik zal als EHBO-er moeten helpen, maar zet wel een pijl naar mijn huis….. veel handiger en dan kan ik de mensen bij de warme kachel helpen.
    Gelijk morgen maar eens alle mutsen, sjaals en handschoenen naar beneden brengen….ik ben er klaar voor!

    Liked by 1 persoon

  2. Ik heb heel wat van die winterse omstandigheden meegemaakt. Sneeuw tot 50cm hoog opgewaaid tegen de voordeur, en dan je schuiver in de schuur, waar je niet bij kunt komen. De straten onbegaanbaar, vastlopen in de sneeuw op weg naar huis toen ik nog in Almere woonde. Tegenwoordig is het allemaal kinderspel. Nu is het wit hier, 3 graden vorst, de autoramen wit. Maar de straten? We zullen zien hoe het verder gaat, maar echt heel streng worden die winters niet meer. Al zou he tleuk zijn als het een keer anders was….

    Like

Geef een reactie

