Bijeneters.

-Foto en onderschrift uit het Vogeldagboek van Adri de Groot,  http://www.vogeldagboek.nl/

Zoiets moois zou ik wel willen zien bij het opstaan, je zou er een boom bij je raam voor willen plaatsen.
Weliswaar geen tango, in kleurrijkheid en schoonheid doen ze er niet voor onder. En wat een vent hè, buigend zijn vrouw wat lekkers brengen, hij is vast gevallen voor haar kapsel.
Wat zouden de merels en mussen zich de ogen uitwrijven,  de kauwen tekeer gaan. De kleine sierduifjes konden wel op de pot met hun ijdel gekoer.  Hoogstens een enkele vink of mees kon zich met hen meten. Als ze wat groter waren.

* Bijeneter, Merops apiaster, European Bee-eater, Guêpier d’Europe, Bienenfresser *
Tekst en foto Inge Duijsens: Deze bijeneters heb ik begin mei in Hongarije gefotografeerd.
De bijeneters waren druk bezig om hun nestgangen uit te graven in een zandwand.
Het mannetje geeft zijn vrouwtje een cadeautje. Zij accepteert de bij, maar verder bleef alles
zoals het was. Bijeneters broeden in Europa, overwinteren in Zuidelijk Afrika. Vrij zeldzaam in NL.
11 gedachtes over “Bijeneters.

      1. Er zijn wel meer vogels die wel in Nederland voorkomen, maar die ik nooit gezien heb…. de wielewaal bijvoorbeeld, Ook de ijsvogel zag ik nooit in het echt, maar het schijnt dat die hier tegenwoordig ook te vinden is. Kemphanen zag ik ook nog nooit, maar ze zaten hier wel, mijn oudste broer filmde ze ooit.
        Vroeger waren hier nooit spechten en Vlaamse gaaien, maar die zie ik hier nu zo af en toe en zelfs halsbandparkieten bivakkeren hier, In mijn tuin tegenwoordig vnl. Kauwen en eksters….. al vele jaren geen mus meer hier te zien, maar de laatste jaren ook geen spreeuwen meer en kool- en pimpelmeesjes veel minder dan vroeger….. een heel enkele keer een roodborstje. Gelukkig zitten er in de tuin van mijn vriendin nog wel veel kleine vogeltjes.
        Eens in de weet-ik-hoeveel-jaar hebben we hier ooievaars….. de eerste keer geloofde ik mijn eigen ogen niet……. op een lantaarnpaal hier achter….. er bleken er nog een paar te zijn en afgelopen zomer scheen er een stelletje hier in een park te zijn, die heb ik zelf niet gezien.

        Like

Geef een reactie

