Over cryptogrammen


Waarschijnlijk heb ik hier al eerder over geblogd. Dat hindert niet. Driemaal is scheepsrecht, over een paar jaar mag ik weer.
De makers van cryptogrammen bewonder ik ten zeerste.
Het is een hele kunst om een  goede vraag zo te stellen dat je er een cryptische omschrijving èn een directe verwijzing naar de oplossing uit kunt halen. Een slimme hint.
Het invullen  van een pittig cryptogram is een van mijn grootste hobby’s,   te vergelijken met huiswerk van je lievelingsvak. Alle vakjes vol krijgen lukt niet altijd zonder hints, dat hoort ook bij de aardigheid gezien de vreemde uitleg die je soms krijgt. Humor!
Duogrammen zijn een dubbele uitdaging. Tweetalig met niet te moeilijke woorden, toch denk-en zoekwerk. Kijk op jasperscryptogrammensite

voor uitleg.


Echtgenoot, die er weinig mee op had,  geloofde me toen ik zei: -je moet krom kunnen denken, ik kan dat toevallig.-
Dat klopt, beaamde hij bloedserieus. Gemakshalve beschouwde hij cryp als kreupel.
Als dat geen krompraat is…  je zou er haast een cryptische vraag van maken.
15 gedachtes over “Over cryptogrammen

  1. Heerlijk! Ik ben er niet goed in, maar vind die kronkelige gedachtegang geweldig! Soms zie ik het meteen, soms duurt het dagen en soms kom ik er niet uit….. lees ik de oplossing dan vind ik het vaak gek dat ik er niet uitkwam.
    Duagrammen ken ik nog niet….. ik hou het voorlopig maar op gewone cryptogrammen….. die ik overigens al een tijdje niet meer gedaan heb. …. toch maar weer eens eentje doen!

    Liked by 1 persoon

  2. Ik vind cryptogrammen ook wel leuk, tenminste… als ze geestig zijn, want er zijn ook heel flauwe, maar dat zal jij ook wel weten.
    Duogrammen heb ik nog nooit gedaan, zelfs nooit van gehoord.

    Like

  3. We hebben deze discussie idd al eens eerder gehad. Veel hangt af van de cryptogrammaker. Sommige zijn niet leuk en te ver gezocht. Dwz de woorden die het oplevert worden vrijwel nooit in het dagelijks leven gebruikt. De leukste zijn met een vorm van humor, met korte beschrijvingen en korte woorden als oplossing maar ook met woorden die terugkeren in een andere vraag van hetzelfde cryptogram.

    Het leukste is dat het je anders naar een woord doet kijken. Laatst zag ik nog een leuke in het optreden van Daniel Arends. Hij had iets met het woord Neushoorn. Duidelijk dat dat een hoorn op een neus is, maar hoe heet dan de rest van dat dier?

    Iets anders is dat dit soort puzzles per taal verschillen. In de USA en GBR bestaan hun Crosswordpuzzles voor een groot deel uit cryptische vragen en zinnen die je af moet maken. Bij onze Nederlandse kruiswoordpuzzels zitten die vragen er niet in. Eigenlijk vind ik de onze dan ook minder leuk om te doen omdat ik meer van afwisseling hou. Dat geldt ook voor cryptogrammen, die alleen maar uit cryptische omschrijvingen bestaan. Duidelijk meer een ‘hokjes’-geest in Nederland. 😉

    Liked by 1 persoon

    1. Xi, de laatste jaren niet meer gecrypt? 😀

      kijk eens naar de wekelijkse VN- en dagelijkse NRC-puzzels (beide van Steenhuis). Daar zit weinig hokjesgeest bij. Beetje crypto, beetje nieuws, beetje kunst, beetje zinnen afmaken.
      Weekendcryptogrammen van de grote kranten bevatten doodgewone woorden, evenals die van Jaspers, op een enkele uitzondering na. De laatste biedt een paar thema-crypto’s, een met juridische termen en een met wiskundige. Zo makkelijk dat ik ze allemaal vind (meestal).
      Korte omschrijvingen die je meteen ‘ziet’ zijn wel prettig maar maken het spel te gemakkelijk. Ik pieker liever ’n beetje.

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

