De zin van het leven?


Een vraag die zich al aandiende toen we leerden over biotopen, onstaan-leven-doodgaan, een oneindige cyclus. Het verband met onszelf was gauw gelegd en het idee dat je leven minder dan een fractie  (een nanoseconde kenden we nog niet) is van de eeuwigheid deed  me afvragen:  Is dit het nou? Is dat nou alles?  Zinvol leek me een veiliger term maar dat was niet precies wat ik bedoelde.
Later, in de greep van gezin-huisje-zorgen kwam die vraag terug.
Het maakte me somber,  ik begreep dat relativeren nodig was en de tijd in menselijk perspectief te zien.
Daarmee echter kwam dezelfde vraag op een andere manier naar voren: is dit het nou? Hebben we echt  nog 30, 40, 50 of meer jaren te gaan? Hoeveel ik ook van ons gezin hield, vond ik het een vreselijk vooruitzicht. Zoveel tijd je druk te maken….en dan ga je dood. Alleen maar om het leven an sich in stand te houden?
Ook deze gedachten gingen voorbij maar de vraag laat me nooit helemaal los.

Eeuwenlang hebben grote geesten zich gebogen over deze vraag. Er zijn diverse antwoorden gevonden, afhankelijk van de (morele) instelling die men heeft, van religieus tot ongelovig,  filosofisch, biologisch, wetenschappelijk en andere.
Voor elk wat wils maar ik kan me er niet in vinden.
Voorlopig heeft  niemand een alomvattende uitkomst die voor iedereen de oplossing zou zijn. Wie het weet mag het zeggen, ik zou het graag horen.
Het beste wat ik er van kan maken is: heeft iemand zin in het leven?
Dan heeft dàt leven zeker zin.

25 gedachtes over “De zin van het leven?

  1. Om met het eind te beginnen: Ja, ik heb zin in het leven!
    Toch vraag ik mij ook wel eens af wat het nut van dit alles is…… ik kom niet verder dan de soort in stand houden en proberen de aardbol in goede conditie te houden (wat niet geheel lukt)……. de ouwetjes maken plaats voor jonkies die fysiek sterker zijn en hopelijk weer verfrissende ideeën hebben. De ouwtjes mogen nog even meekijken en goede raad geven, maar dan moeten ze plaats maken voor de jeugd, anders raakt deze aardbol te vol. Af en toe gaat er wat mis en blijven de oudjes leven, ook als ze dementeren en nauwelijks kunnen lopen, bijna doof en blind zijn…. en dat sterft er iemand in de bloei van zijn haar leven….. dat kan niet de bedoeling zijn….. foutje in de organisatie.

    Liked by 1 persoon

    1. De wereld -waartoe ik ook het heelal reken- zal waarschijnlijk geen reden hebben, althans niet naar menselijke maatstaven. Niets anders dan zichzelf in stand houden maar dat is nu juist iets wat tegen onze denkwijze ingaat.

      Like

  2. De vraag speelt ook vaak door m’n hoofd, maar ik kom er niet uit… en ik krijg er zelfs een akelig gevoel van. Dus ja, ik leef en ik probeer met zin te leven. Maar of het leven zin heeft? Vast wel. Maar welke zin eigenlijk?
    Zie, ik geraak er weer niet uit…

    Liked by 2 people

  3. Een onderdeel zijn van die oneindige cyclus, dat is nou net het mooie. Als je dat eenmaal beseft, weet je dat juist dat de zin is van jouw leven.

    Maak er iets van. Verslonzen kan ook. Verstieren, mag.
    Zolang je maar weet dat je een schakeltje bent. Wat een fijne gedachte. Vrij.

    Liked by 2 people

  4. Elk leven heeft zin toch? , anders zou het er niet zijn en zin in het leven moet je volgens mij zelf maken, dat dat niet iedere dag even makkelijk is staat buiten kijf, maar dat hoort nu eenmaal bij dat leven.

    Ik ben niet iemand die diep zit na te denken over de zin van mijn eigen leven, gelukkig niet, daarvoor is dat leven me te veel waard 😉

    Liked by 1 persoon

    1. Hé hallo, je bent weer terug. Ik had je link al verwijderd, dacht dat je gestopt was maar zal het straks weer terugzetten..
      Ik weet niet of je het leven van ieder apart moet bekijken. Dan zou je pas echt maf worden.

      Like

  5. Hele goeie vraag: de zin van het leven, wie zal die vraag beantwoorden:
    Socrates, Camus, Sartre, zij hebben hebben het geprobeerd, niets gevonden, ieder moet zelf zijn zin zoeken en vinden, er is geen universele waarheid in deze, iedereen heeft zijn eigen waarde in zijn eigen tijd en omgeving (milieu en opvoeding ).

    Dus wat je ervan maakt en kunt en wilt dat is dus de zin van je leven.

    Liked by 1 persoon

    1. Geen van die grote filosofen wist het antwoord behalve wat Pawi al zei: we zijn een onderdeel van die grote cyclus.
      En ja, we zullen er zelfs iets van moeten maken. Normaal gesproken lukt dat wel al weten we niet waarom.

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

