Vroegere Zwarte Pieten

Het is een beetje taai en lang stuk maar hier↓ vind je veel informatie  over de rol èn verschijningsvormen van Zwarte Piet.

zwarte-piet-als-kikker-een-heel-andere-piet-uit-1886

8 gedachtes over “Vroegere Zwarte Pieten

  1. Piet is sinds mijn jeugd ook veranderd, toen hadden ze bijv. korte pofbroeken en nu hangen ze op de kuiten. Al jaren zijn er veel verschillende soorten pruiken….. lang haar, minder kroes, grijs…. , dat is geleidelijk aan gebeurd, als zo’n 35 jaar geleden zag ik een Piet met lang haar en losse krullen.. Er zijn nu ook Pietenjurken, erg leuk.
    Het min of meer onder dwang veranderen is een ander verhaal, dat gaat te snel.
    Als er veranderd moet worden vind ik de roetvegen nog het leukst, maar het probleem is dat je dan Pieten moet uitwisselen, want in eigen omgeving wordt je dan snel herkend.
    De gitzwarte glimmende Piet uit mijn jeugd leek op niemand, in tegenstelling tot de steeds lichter wordende bruine Piet……. dat kan mijn buurman zijn met een vreemd pak aan….. de kans op uitschelden voor zwarte Piet lijkt mij daarom groter bij een bruine Piet.
    Ik heb altijd gehoord dat Piet een Moor was…… toen verder nooit over nagedacht….. maar het slavenverhaal zou dan heel anders zijn…… in Spanje woonden veel Moren, dat waren geen slaven, maar die handelden in slaven, met name blanke slavinnen en kindslaafjes….. die namen ze mee naar Spanje…… dat sluit aan op het in de zak stoppen en mee naar Spanje nemen….. ik vind dat dus een aannemelijk verhaal.
    Jammer dat het feest tegenwoordig zo verpest wordt….. veel tegenstanders van Piet willen teveel en te snel, veel voorstanders reageren daar weer onfatsoenlijk op! Schelden en dreigen is nooit goed. Persoonlijk vind ik dat de tegenstanders in veel gevallen een hoop onzin vertellen (de voorstanders als reactie daarop soms ook, maar dat is ter verdediging), de felle tegenstanders kennen blijkbaar maar één verhaal, zien dat enige waarheid (en als blijkt dat het niet helemaal klopt vinden ze wel weer iets anders waar ze tegen zijn) en zien dat als iets negatiefs voor een bepaalde bevolkingsgroep (en dat zijn niet de Moren), dus moet koste van kost Piet snel veranderen en dan vinden ze het gek dat er negatief op gereageerd wordt…. kom niet aan ons feest….. een niet onlogische reactie volgens mij. Juist doordat de kleintjes geloven dat Sint en Piet echt bestaan willen “we” die snelle verandering niet….. er zijn best wel kinderen die een heel andere Piet normaal vinden, maar er zijn ook kinderen die dat niet goed begrijpen en misschien van hun geloof raken. Ik denk als het een ander feest zou zijn, waarbij kinderen niet “gelovig” zijn, dat er minder problemen over verandering zouden zijn….. natuurlijk zal dat ook niet zonder slag of stoot zijn, maar toch minder fel denk ik. Maar na het Pietenprobleem zal dat ook steeds minder worden…… want “jullie wilden Zwarte Piet ook al afpakken”
    Het verhaal dat de Pieten vrijgekochte slaven zijn die wel voor sint werkten, maar niet als slaaf zou ook best waar kunnen zijn, maar ook dan zie ik het probleem niet….. dan is het juist positief, bevrijding van slaven!!!
    Dat het een karikatuur is……. ja….. maar dat is met zoveel dingen…… als er een slim jongetje getekend wordt dan is dat met een grote bril op, een tekening van iemand die dik is heeft vaak een dom uiterlijk, want dik en dom lijken vaak samen te gaan en zo zijn er veel meer voorbeelden te noemen. Het één is wat extremer dan het andere, maar toch…..
    Hoe dan ook….. dat wat ik altijd het leukste feest van het jaar vond is aardig verpest!
    Ik ben dus voorstander van Piet, dat is duidelijk (maar zonder schelden en dreigen)…. en hoe meer tegenstand er is, hoe meer ik terug wil naar de Piet van vroeger……. ik krijg de indruk dat ik daar niet de enige in ben. Verandering moet geleidelijk gaan en er moet niet teveel over gezeurd worden.
    Nou…… ik produceerde zomaar even een nieuw taai stuk om te lezen 😀
    Overigens vond ik het best leuk om over die verschillende Pieten te lezen.

    Like

  2. Het gaat mij om het uiterlijk van de knecht, dat in de loop van de tijd wonderlijke vormen meekreeg. Snerend bedoeld, hier en daar.
    Het Sinterklaasfeest hoeft voor mij niet meer. De Pieten van de laatste jaren voegden een leuk stukje aan het feest toe door hun clowneske uitstraling maar het aangeprate racisme vergalt het feest.

    Like

    1. Precies…….. aangepraat racisme…… zo jammer!
      Maar ik blijf het vieren….. alleen is het nu toch anders.
      Het uiterlijk is natuurlijk niet altijd en overal hetzelfde geweest. Lang geleden, voor de tijd van de tv, zal het plaatselijk ook wel verschillend zijn geweest en wie wat wat voor wonderlijke creaties daar bij waren en welke gedachten daar achter zaten. Voordat er foto’s waren zal er zeker geen eenheid zijn geweest, maar omdat kinderen hooguit in een prentenboek wel eens een afbeelding gezien hadden (velen hadden waarschijnlijk niet eens een boek thuis) was alles goed.

      Liked by 1 persoon

  3. Inderdaad is zwarte Piet al onderhevig geweest aan veranderingen.
    Zwarte Piet als schoorsteenveger, maar ook als iemand die er ongenadig oplos sloeg met zijn roede.
    Later werd het de aardige knecht van de Sint, nu is dat ook voorbij.
    alle kleuren, als het maar niet zwart is.
    Is ook wel weer onderscheid maken. Hans

    Liked by 1 persoon

  4. Nog een pepernoot voor de discussie:

    http://www.arnoldjanscheer.nl

    Ik vergeet nooit de acrobatenPiet, de slimmePiet, de ondeugendePiet, en de verstrooideSint die het zich allemaal liet aanleunen.

    Mijn broer was in zijn studententijd in te huren als Sint. In het Grote Boek lagen velletjes met wat de kinderen goed of fout deden. Een keer wilden de ouders hun zoontje laten berispen omdat hij nog in bed plaste. Sinterklaas riep hem bij zich en zei dat hij vroeger ook vaak in bed had geplast. Jongetje opgelucht.
    Naar de gage kon Sint fluiten, maar hij had zijn doel bereikt.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

