Kookboek 1946


Een paar degelijke tips.
Enkele regels doen nog steeds opgeld -geen vet en zout- maar die voor rheumathiek kende ik niet.
Bleekzucht (chlorose) heb ik opgezocht; het is ijzergebrek, bloedarmoede, een jongevrouwenaandoening, kies maar uit.

https://nl.wikipedia.

7 gedachtes over “Kookboek 1946

  1. De term chlorose kende ik ook niet…. weer wat geleerd!!
    Die voor rheuma vind ik niet zo gek…..met vnl. plantaardig voedsel is er minder kans op ontstekingen…… net als bij jicht kan het invloed hebben. Hier staat het wat simpel, er zijn veel meer beperkingen en aanraders en het ene stuk vlees is het andere niet, maar als basis vind ik het niet zo gek. Natuurlijk kan voedsel niet altijd alles oplossen, maar het kan vaak wel meehelpen en klachten verminderen en soms misschien voorkomen. Ik ben wel voorstander van kijken of we op een natuurlijke manier ziektes kunnen tegengaan. Als het voldoende helpt heb ik liever een dieet dan medicijnen!

    Liked by 1 persoon

    1. Over ‘natuurlijk’ valt te twisten maar dit boek is van een andere tijd.
      Zelf hoefde ik dat natuurlijke niet zo: onbespoten appels (met wurmpies), sla uit de volle grond (zefs na het wassen nog beestjes),enzovoorts… :/

      Like

      1. Hahaha, het kan ook TE natuurlijk zijn. Ik ben zeker geen gezondheidsfreak en af toe moeten lekker foute dingen ook kunnen! Ik eet best wel gezond, voeg zelf nergens zout of suiker aan toe en gebruik vnl “gezonde” vetten, eet volkoren brood en pasta, zilvervlies rijst e.d. …. eet niet heel veel vlees (meestal 😀 ) …… maar zo af en toe eet ik echt wel dingen die niet aangeraden worden, zelfs suikerrijke dingen! Ik neem dat alleen als ik er verschrikkelijk veel trek in heb, niet uit gewoonte, zoals ik vroeger vaak wel deed. Een heel enkel keertje eet ik iets dat kant en klaar gekocht wordt…. meestal veel zouter en met conserveringsmiddelen die niet natuurlijk zijn. Kleurstoffen in voedsel vind ik te ver gaan….. het mag er dan goed uitzien, maar heeft verder geen enkel nut! Smaakstoffen….. ik heb liever een natuurlijke smaak…. maar er valt bijna niet aan te ontkomen. Zo af en toe is het geen probleem voor mij, gemak dient de mens….. maar meestal maak ik alles zelf, ik gebruik zelden pakjes en zakjes. …… en dan nog komen er genoeg ongezonde dingen binnen.

        Liked by 1 persoon

          1. Helemaal mee eens, een vreemde vorm is nog wel leuk ook. Onze groenteboer verkocht wel eens “misoogst” aardbeien….. kleintjes en niet zo glanzend rood, maar lekker!!!! Of een komkommer krom of recht is zal mij toch zo een zorg zijn, ik vind alleen de smaak belangrijk.

            Liked by 1 persoon

Geef een reactie

