Ontgroenen

Over ontgroeningsrituelen kan ik niet veel zeggen, alleen wat ik lees, nu en vroeger.

De doelstelling , het kweken van een onverbrekelijke band die je hele leven geldt (zie link onderaan) spreekt me maar matig aan. Eerder kreeg ik het idee van een gezellig jaartje verheven pesten maar dit werd ten stelligste ontkend door een paar studenten in mijn omgeving.
Ook dacht ik aan de ouderejaars die zich ‘rechten’ toe-eigenen en aan bestuursleden die de ideeën moesten/mochten bedenken. Wie leent zich daarvoor, vraag je je als buitenstaander af. Dan kom ik uit bij mensen met bepaalde karaktertrekken; die er plezier aan beleven iemand  te vernederen èn zich te laten bedienen. Een verlichte vorm van sm.
Hierop kreeg ik geen antwoord.
Het is dus gissen.
Waren  het van oorsprong zich vervelende, onopgevoede rijkeluiszoontjes die hier aan meededen en wat voor soort jochies zijn het vandaag?
Komt het old-boys-netwerk op deze manier tot stand? Alleen voor mannen?
Kunnen vrouwen in hun maatschappelijk leven ook rekenen op steun van dat netwerk?
Zulke dingen weet ik niet, ik lees alleen tegenstrijdige antwoorden.

10 gedachtes over “Ontgroenen

  1. Zelf heb ik er ook geen ervaring mee en het schijnt dat het toch niet overal zo heftig is.
    Prima om iets speciaals te doen, maar vernederingen e.d. zouden er niet bij moeten horen. Ga lekker survivallen met z’n allen….. dat kan ook een band scheppen en in elk geval leer je zo wel de mensen kennen op een manier die veel zegt over hun karakter!
    Er zijn nog wel meer dingen te bedenken, er mogen ook best wat rare opdrachten bij zijn, maar het moet niet vernederend zijn….. je zou zeggen dat mensen die studeren verstand hebben, maar blijkbaar zijn ze bang dat het slijt als ze het teveel gebruiken!

    Like

  2. Het zal niet overal zo gaan als bij de zaken die het nieuws halen.
    Maar ook de gang van zaken die normaal is-of heet te zijn, vind ik vreemd. Moet de ontgroeningsperiode echt een jaar duren. bijvoorbeeld. Moeten de nieuwelingen echt door het stof, en voor wie?

    Like

  3. Het ontgroenen is meestal een speelse manier om een band te scheppen tussen de beginnende studenten onderling. Voorbeeldje: poets de Coolsingel met een tandenborstel en zing het clublied als daarom wordt gevraagd.

    Excessen komen in de krant, eens in de zoveel jaar. Dat is dus omgerekend een keer op duizenden ontgroeningen. Ja, elke keer is er een teveel, dat vind ik ook.

    Het doel van het ontgroenen is om te bewerkstelligen dat ze worden opgenomen in een groep. Jonge mensen vereenzamen in een nieuwe leefomgeving. Survival-reisje zou je het kunnen noemen, als alles goed gaat. Voor de duur van een a twee weken. Volgens mij houdt het ontgroenen daarna op. Wel blijf je natuurlijk een jonkie, dat nog niks weet.

    Dat ben ik trouwens ook, eentje die nog niks weet. Zonder ontgroening nog wel.

    Liked by 1 persoon

  4. Natuurlijk zijn er excessen, het ontgroeningssysteem vraagt er om.
    Wat jij beschrijft Pawi is de aardige en verstandige versie, die doet denken aan de introductiedagen van de middelbare school.
    Bij sommige studentenclubs gaat dat misschien ook op deze manier.

    Een studente was ik nooit, wel een jonkie en soms nog steeds.☺

    Like

  5. Wilde je vroeger behoren tot de elitaire kringen die de universiteiten bewoonden, sommigen van die lieden studeerden zowat hun hele leven, pa betaalde het rijkeluisleventje verder wel, moest je je die vernederingen wel laten welgevallen. Deed men ook in Militaire Dienst. En bij bedrijven. Allerlei rituelen om nieuwe leden ‘welkom’ te heten maar vooral de plaats te wijzen die ze verdienden. Laag bij de grond, en pas na een jaar hoorde je er echt bij. Doe je dat tegenwoordig (ik heb het nu niet over de uitwassen die verwerpelijk zijn) heb je zo een claim wegens belediging, discriminatie of wat ook aan de broek (of rok). Nee, de nieuwe (personeels)leden of studenten moeten direct als prins(es) behandel worden. En daarmee gaat toch wel iets verloren van de vroegere dynamiek. Of was dat al weggevallen door de gratis OV-kaart en studie-financiering??

    Liked by 1 persoon

  6. Een interessante kijk op ontgroenen.
    Het gebeirt idd in veel sectoren. Nog steeds kan ik me niet vinden in de traditie, om welke reden ze dan ook uitgevoerd wordt.
    Het lijkt op een gewoonte die door liefhebbers in stand wordt gehouden.

    Like

Geef een reactie

