Rijke ouderen?

Je kunt twisten over de termen.
Mijn ouders’ spaartegoed stelde pas op hun vijfentachtigste wat voor. Dat hadden ze goed bekeken gezien de kosten van hun naderend levenseinde. Koffietafels en zo.

Mijn eigen saldo gaat niemand iets aan naar u mag gerust weten: ik ben niet  rijk en zal het waarschijnlijk ook op latere leeftijd niet worden. Ook hier zit het meeste ‘kapitaal’ in een hoop stenen. Wijlen echtgenoot had indertijd een bord boven de voordeur willen spijkeren, met sierletters HUIZE RABO erop, dat zegt genoeg.
Enfin, das war einmal.
Maar stel je voor dat Rutte c.s. me als rijk aanmerkt? Overheidswegen zijn minstens zo ondoorgrondelijk als die van god.
Om die reden opende ik een geheime rekening op de Kaaimaneilanden. Elk overtollig eurootje stort ik daar, het nummer zit verborgen in de diepste krochten van mijn geheugen en mocht de overheid me op een zgn vermogen betrappen, kan ik altijd zeggen dat de krokodillen het hebben opgevreten.
Ergo, ik zit veilig arm te wezen.

11 gedachtes over “Rijke ouderen?

  1. Er zijn heel veel niet-rijke ouderen! Natuurlijk zijn er ook rijke ouderen, zoals er ook rijke middelbare mensen zijn. Als ze rijk zijn door een goed pensioen dan hebben ze daar zelf voor betaald!!
    Ik ben ook allesbehalve rijk….. als ik AOW krijg ga ik er iets op vooruit, het ging vrij goed tot de AWW werd afgeschaft en de ANW ervoor in de plaats kwam….. toen Edwin ook nog 18 werd ging het nog een flink stuk omlaag en was mijn ANW lager dan de alleenstaande AOW van mijn moeder….. maar ik was niet alleen, Edwin woonde nog thuis en bejaardenkorting kreeg ik ook nergens. Mijn spaarpot werd en wordt regelmatig geplunderd….. het komt er meestal niet meer op terug. Ik zal ook geen rijke AOW-er worden, ook al ga ik er iets op vooruit (als dat tenminste niet veranderd is). Het pensioen van mijn man is natuurlijk niet heel hoog (hij is 35 geworden, dus heeft niet lang voor zijn pensioen kunnen sparen), wel een welkome aanvulling! Ik heb een huurhuis, dus daar zit ook geen geld in, maar al was het een eigen huis, stenen kan je niet eten.
    Maar….. ik heb een goed dak boven mijn hoofd en brood op de plank en meestal nog iets op dat brood ook! Er moet alleen niet teveel stuk gaan!

    Like

  2. Je bent in dit land al rijk als je meer verdient dan wat men de AOW noemt. Ouderen zijn per definitie rijk in de ogen van hen die moeten rondkomen van niets! Alsof die ouderen het geld vroeger bij goed graven met potten goud tegelijk uit de grond haalden. Dat zij er (ook) voor werkten schijnt niet door te dringen. Dat wij spaarzaam leefden ook niet. Het huis als belegging voor later. Zodat je nog wat aanvulling had op je pensioen. Goede verzekeringen opdat je niet als een zombie in een kartonnen doos de grond in gaat. Behoedzaam omgaan met de beschikbare middelen en blij zijn dat je af en toe een bakkie koffie met een taartje kunt nemen en betalen. Het zijn de afgunstigen die altijd maar wijzen. Maar zelf intussen leven als krekels die roddelen over die rare mieren….

    Liked by 1 persoon

    1. Nu weet ik wel dat er onder senioren relatief meer gegoeden zitten dan een paar generaties geleden. Maar de houding van enkelen die doen alsof we breeduit op de centen zitten en de lasten aan de jongeren overlaten, die stoort me.
      Welke groep jongeren er bedoeld wordt is niet duidelijk, twintigers, veertigers?

      Like

Geef een reactie

