Buurten


Van de week zag ik in onze straat twee mannen langdurig een praatje maken, vijftiger of zestigers. Op hun gemakkie stonden ze daar en kletsten wat; de een rolde een sigaret, de ander had zijn hond bij zich.
Niets bijzonders?
Toch wel ’n beetje, je ziet het niet vaak meer. Men groet en gaat zijn eigen weg.
Het is niet alleen dat de wijk verjongt, dat valt wel mee. Rondom me wonen behalve de baby-gezinnetjes verschillende veertigers en een paar vijftigers.
Het is eerder het gebruik van op-je-zelf blijven, iets wat de laatste twintig jaar enorm in zwang is gekomen. Er wordt nog wel gebuurt in kleine kring maar niet vaak meer en meestal bij de auto of garage, binnen de -gesloten- poort.
Ik mag dit wel. De tijd dat iedereen binnenliep beviel me nooit, waarschijnlijk was ik te stijf/Hollands.
Maar ik deed mijn best en zwaaide voor iedereen met de koffiepot.
Daarmee voelde ik me voldoende aangepast.

15 gedachtes over “Buurten

  1. Dat in en uitlopen bij elkaar heeft mij nooit gelegen. Zo af en toe is het prima, maar niet aldoor! Ooit woonde ik in een straat waar het gangbaar was om bij elkaar binnen te stappen…. ’s morgens ging de sleutel aan de buitenkant van de deur en dan kon iedereen naar binnen…. hele groepen zaten er dan…. en maar roddelen over iedereen die net vertrokken was. Niks voor mijn moeder, die deed er niet aan mee en had dus kapsones.
    Hier in de straat is het naar mijn idee net goed,,,,we kennen bijna iedereen, maken een praatje op straat, maar komen niet vaak bij elkaar over de vloer. Aan één kant naast mij kom ik wat vaker…. in elk geval met verjaardagen en soms zomaar…. als ik even wat kom zeggen dat zet ze even een koppie thee voor mij. We zijn er voor elkaar als het nodig is en dat geldt voor veel buren. Bij een paar kom ik een enkel keertje in huis, met eentje ben ik een keer gaan winkelen, met een ander zit ik op EHBO….. een stel heb ik er op facebook…..maar het is geen in- en uitlopen bij elkaar. Een stel hoogbejaarde buren die zo verstandig zijn geweest hun auto weg te doen toen het rijden onveilig werd, heeft meerdere mensen die ze regelmatig naar het ziekenhuis brengen, of de tandarts of zoiets. af en toe ben ik aan de beurt, ik ben een soort reserve….. het zijn leuke mensen, ik help ze graag! Maar zo’n straat hebben we….. wel contact, altijd hulp. maar geen bemoeizucht en geroddel en niet de hele dag bij elkaar. Ik ben er blij mee, een heerlijk buurtje, heel gezellig!

    Liked by 1 persoon

    1. Toch vinden sommigen het jammer dat het in- en uitlopen verloren is gegaan (daar heb je het weer, die ‘goede’ oude tijd :/ ).
      Met een jong gezin ontkom je er niet helemaal aan, nu hoeft het niet meer.

      Like

      1. Ook als jong gezin hoest het van mij niet…. nooit gedaan, mijn moeder ook niet en ik zie het hier in de straat ook niet. Natuurlijk zijn er wel mensen die wat vaker bij elkaar komen, maar zonder te overdrijven.
        De goeie ouwe tijd…. tsja…… natuurlijk waren er dingen die beter waren, maar veel dingen waren ook slechter, alleen die worden vaak vergeten. Net als het weer….. vroeger waren de winters ook niet altijd streng, ook al denken veel mensen dat. Zelf heb ik dat gevoel ook, altijd sneeuw en ijs, maar gelijk herinner ik mij mijn meester uit de 4de en 5de klas die vertelde dat het niet slim was om kunstschaatsen van de Sint te krijgen, want als we zulke winters kregen als de laatste jaren zouden ze te klein zijn voor we zo gebruiken konden! Dus ook toen al zachte winters! Ik heb ook een boek met het weer van de hele vorige eeuw, met van elke maand de gemiddelde temperatuur, de extremen en andere bijzonderheden en echt, ook toen zachte winters en slechte zomers…. het weer zal wel geleidelijk aan het veranderen zijn, maar ons geheugen houdt ons vaak voor de gek door veel dingen gewoon te vergeten.

        Liked by 1 persoon

  2. Over de vloer kom ik bij weinig buren.
    Groeten en een zomers praatje doen we weer wel.
    De wintertijd vind ik dan ook bar ongezellig.

    Het buurten op straat doen weer velen, in voor mij onverstaanbare talen en veelal veel te luid.

    Zonnige groet,

    Liked by 1 persoon

    1. Wel van de levendigheid in het dorp, daartegenover wordt meer georganiseerd zoals braderiën, sportfeesten parkfeesten en dergelijke.
      De gemoedelijkheid van vroeger blief ik niet meer.

      Like

  3. Ik ken de meeste voornamen van mijn ‘buren’ in hetzelfde blok, maar die van een blok verder ken ik al niet. We hebben gelukkig ook geen buurtactiviteiten als bbq’s en dat soort dingen en als er teveel buren in de tuin zitten of werken met mooi weer – waarbij grasveldjes van 2 vierkante meter met een elektrische maaier gekortwiekt worden – …..is het mij teveel herrie en smeer ik ‘m. Bijvoorbeeld het bos in. Vast heel onaangepast 🙂

    Liked by 1 persoon

  4. In de huidige woonomgeving groeten we ook. We kennen elkaar oppervlakkig de naaste buren wat meer dan de rest. Maar bij elkaar binnen lopen is echt niet aan de orde. Anders dan in onze vorige woonomgeving waar iedereen de achterdeur open had staan en je soms ineens de halve buurt binnen had zitten. Nu was dat overdag niet zo erg wellicht, maar in de avonduren een heel stuk vervelender. Mijn werkkring was zodanig dat de andere dag de man om half zeven in zijn bedrijfsvervoer zat op weg naar kantoor of afgesproken bestemming. Dus liefst vroeg naar bed. Ging sommige buren volkomen voorbij. ‘Gezelligheid kent geen tijd’, stille of actieve hints hielpen niet. Dat hebben we hier dus anders geregeld. In idd we hoeven niet meer bang te zijn dat er zo maar iemand binnen hobbelt en niet meer vertrekt…..Echte Hollander? Het zal wel….

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

