Over slaap

Lekker vroeg naar bed gaan, daar had ik zin in.
Gisteren heb ik het geprobeerd. Het viel niet mee.
Aanvankelijk kroop ik er opgewekt in, luchtiger dan luchtig gekleed en bedekte me met één laken.
Het bleef warm.
Toen zocht ik naar een waaiertje, ik wist dat er een in huis was, ergens, in de krochten van de kelder. Het kwam boven water; ik zette het neer en aan en vlijde me weer neder, nu in verkoelende stromen.
Het was verrukkelijk maar bracht me niet in slaap want het bleef te licht.
Weer opstaan en het afgewezen dekbed over de gordijnen gedrapeerd. Het werd schemerig, best wel romantisch, eigenlijk een beetje té.  Slapen? No way.
Ik belde de verduisteringswinkel en vroeg om raad. Ze hadden slechts zwart fluweel te bieden, overgehouden van een ouderwets lijk. Nee dank U.
In wanhoop whatsappte ik de zon: kan het niet wat minder? “Zeur niet zo” , zei-t-ie.  De slome.
Het werd niet donkerder en plotseling kraaide een haan.
Ik lag nog steeds met die luchtiger dan luchtige bedjurk  in een romantische schemerkoelte.
Geen idee hoeveel ik hier van gedroomd heb.
14 gedachtes over “Over slaap

  1. ach bertie, het is wat met dat ‘gaan slapen’. ik zou die ‘bedjurk’ wel eens willen zien. een vriendin deed altijd haar slaapsokken aan als zij eens goed wilde slapen, ook ’s zomers. het hielp altfjd, maar tussen jou en mij, ook zonder die sokken viel zij onmiddellijk in slaap als zij op bed ging liggen.

    Liked by 1 persoon

  2. Zwarte gordijnen helpen niet, het enige dat tegen licht tegenhoudt is een gordijn uit dichtgeweven kunststof, kleur doet er niet toe. Het voelt aan als zo’n ouderwets keukentafelzeiltje, maar dan steviger en soepel. Ik heb ze aangeschaft toen de gemeente besloot om die verdomde straatverlichting ook ’s nachts te laten branden.

    Liked by 1 persoon

  3. Ik ben niet van de nachtkleding. Niet een pyjama of zo in huis. Nooit gehad. De naakte huid helpt, als het 20 graden vriest een T-shirt. Slaap in 99,9% van de gevallen als een blok. Pas als er hersenspinsels zijn lukt het me niet de slaap te vatten. Nadenken over ‘later’ is er zo een…onhandig! Maar verder? Ondanks het feit dat ik niet altijd zo onschuldig ben, slaap ik wel diens slaap…

    Liked by 1 persoon

    1. Die luchtige bedjurk was zo flinterdun dat hij bijn e zweefde om me heen zweefde. 😉
      In de regel slaap ik goed maar nooit zo lang, daarom ga ik meestal laat. Behalve eergisteren.

      Like

Geef een reactie

