Geluid JSF vs F16


Maakt de JSF meer lawaai dan de F16?
Ik merkte geen verschil, hoogstens zou ik denken dat de nieuweling meer bastonen laat horen;  omdat ik als halve dove geen zuiver gehoor heb kan ik het niet precies beoordelen. Er overkwam me dezelfde herrie als altijd en ik kromp op dezelfde manier in elkaar.
Voor andermans beoordeling,  lees
http://www.omroepbrabant.nl/?news/249400532/JSFs+bulderen+harder+dan+F16s…+maar+ze+zijn+ook+sneller+weg.aspx
Of wacht op een conclusie van deskundigen. Die denken nog even, ze wachten waarschijnlijk  op het oordeel van hun adviseurs.

13 gedachten over “Geluid JSF vs F16

  1. De deskundigen zeggen, na meten is weten, dat er geen verschil is.
    Kan het fout hebben dat ik het niet goed heb gehoord. Hans

    Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
    Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”

    Liked by 1 persoon

  2. Hier is de lucht veilig.
    Vrachtverkeer ’s nachts en verder van ’s morgens vroeg tot middernacht vakantiegangers en zakenlui.
    Het monotone dreunen van de heimachines voor de nieuwe A9 is daardoor nauwelijks te horen.
    Voordelen en nadelen, we mogen zelf kiezen waar wij ons het meeste aan ergeren.

    Lawaaierige groet,

    Like

  3. ik heb nog niks gehoord van die vliegtuigen, maar het heeft zo zijn voordelen kennelijk om minder goed te horen en wat is dan een gehoordingetje goedkoop eigenlijk vergeleken met zo’n vreselijk duur vliegtuig.

    sorry als ik je wat minder volg, bertie; het lukt momenteel niet zo best om alles te volgen en vooral ook nog éénhandig te reageren.

    Liked by 1 persoon

  4. Lawaai is echt betrekkelijk. De een stoort zich aan het voorbij rijden van een auto, de ander kan elke 1,5 minuut een voorbij denderende sneltrein prima accepteren. Toonhoogte speelt zeker mee. Bij straaljagers is vooral het geluid van de start met nabrander heftig. Maar ik ben opgegroeid, getogen en semi-oud geworden rondom Schiphol. Heerlijk geluid, geeft dynamiek, en vroeger was dat geluid echt heftig. Een startende lange DC-8/Boeing 707 deed 117 dB. Een Concorde (als die wel eens kwam) met vier nabranders op de motoren 121 dB. Een Russische Ilyushin haalde oook een dB of 118. Zijn echt heftige waarden waaraan de JSF nog maar moet zien te komen met zijn ene motor. Mensen zijn ook wat zeurpieterig geworden…

    Liked by 1 persoon

    • Geluidsnormen zijn niet voor niets vastgesteld.
      Blijvende gehoorschade is niet meer te verhelpen.
      Ja, voor doven en slechthorenden zijn steeds betere technieken en hulpmiddelen beschikbaar.
      Maar voorkomen schijnt toch echt beter te zijn dan genezen.

      Geluidsoverlast begint al boven de 85 dB.
      De blijvende gehoorschade ontstaat dus al bij een overschrijding van deze 85 dB.
      Er zijn zelfs wettelijke normen voor vastgelegd.
      Jammer genoeg ontbreekt het vaak aan de juiste handhaving.
      Of wordt er met deze normen gesjoemeld om geld te verdienen.

      http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/geluid

      Vriendelijke groet,

      Like

Laat een reactie achter op meninggever Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.