–
Maakt de JSF meer lawaai dan de F16?
Ik merkte geen verschil, hoogstens zou ik denken dat de nieuweling meer bastonen laat horen; omdat ik als halve dove geen zuiver gehoor heb kan ik het niet precies beoordelen. Er overkwam me dezelfde herrie als altijd en ik kromp op dezelfde manier in elkaar.
Voor andermans beoordeling, lees
http://www.omroepbrabant.nl/?news/249400532/JSFs+bulderen+harder+dan+F16s…+maar+ze+zijn+ook+sneller+weg.aspx
Of wacht op een conclusie van deskundigen. Die denken nog even, ze wachten waarschijnlijk op het oordeel van hun adviseurs.
–
De deskundigen zeggen, na meten is weten, dat er geen verschil is.
Kan het fout hebben dat ik het niet goed heb gehoord. Hans
Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”
LikeGeliked door 1 persoon
Het verschil zal wel te meten zijn maar er is heel weinig van te merken door een gemiddeld gehoor.
LikeLike
Hier hoor ik alleen waar de wind vandaan komt.
Bij de verkeerde wind komt al het vliegverkeer over mijn huis.
Vriendelijke groet,
LikeGeliked door 1 persoon
Van Schiphol, neem ik aan. Daar vliegt geen straaljager op )
LikeGeliked door 1 persoon
Hier is de lucht veilig.
Vrachtverkeer ’s nachts en verder van ’s morgens vroeg tot middernacht vakantiegangers en zakenlui.
Het monotone dreunen van de heimachines voor de nieuwe A9 is daardoor nauwelijks te horen.
Voordelen en nadelen, we mogen zelf kiezen waar wij ons het meeste aan ergeren.
Lawaaierige groet,
LikeLike
Kiezen… ik ben de vleesgeworden moppersmurf.
LikeGeliked door 1 persoon
ik heb nog niks gehoord van die vliegtuigen, maar het heeft zo zijn voordelen kennelijk om minder goed te horen en wat is dan een gehoordingetje goedkoop eigenlijk vergeleken met zo’n vreselijk duur vliegtuig.
sorry als ik je wat minder volg, bertie; het lukt momenteel niet zo best om alles te volgen en vooral ook nog éénhandig te reageren.
LikeGeliked door 1 persoon
Laat de weblogs maar zitten hoor. Take your time!
LikeLike
dank je bertie.
LikeGeliked door 1 persoon
Lawaai is echt betrekkelijk. De een stoort zich aan het voorbij rijden van een auto, de ander kan elke 1,5 minuut een voorbij denderende sneltrein prima accepteren. Toonhoogte speelt zeker mee. Bij straaljagers is vooral het geluid van de start met nabrander heftig. Maar ik ben opgegroeid, getogen en semi-oud geworden rondom Schiphol. Heerlijk geluid, geeft dynamiek, en vroeger was dat geluid echt heftig. Een startende lange DC-8/Boeing 707 deed 117 dB. Een Concorde (als die wel eens kwam) met vier nabranders op de motoren 121 dB. Een Russische Ilyushin haalde oook een dB of 118. Zijn echt heftige waarden waaraan de JSF nog maar moet zien te komen met zijn ene motor. Mensen zijn ook wat zeurpieterig geworden…
LikeGeliked door 1 persoon
Geluidsnormen zijn niet voor niets vastgesteld.
Blijvende gehoorschade is niet meer te verhelpen.
Ja, voor doven en slechthorenden zijn steeds betere technieken en hulpmiddelen beschikbaar.
Maar voorkomen schijnt toch echt beter te zijn dan genezen.
Geluidsoverlast begint al boven de 85 dB.
De blijvende gehoorschade ontstaat dus al bij een overschrijding van deze 85 dB.
Er zijn zelfs wettelijke normen voor vastgelegd.
Jammer genoeg ontbreekt het vaak aan de juiste handhaving.
Of wordt er met deze normen gesjoemeld om geld te verdienen.
http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/geluid
Vriendelijke groet,
LikeLike
Bedankt voor de link. Voor velen te laat, ook voor mij.
LikeGeliked door 1 persoon
Dank je, Leo. 😀
LikeLike