De eerste keer bij schoonmoeder


‘Hier staan boontjes, ginder de piepers. Daar de kolen, zie je hoe groot? Kijk,  dit gebruik ik tegen wurm.’  Ze toonde een giftig goedje en deed de behandeling omstandig voor.
Ik knikte.
Mocht ik me verbeelden dat ik van tuinieren wist dan kwam ik hier tot inkeer. Dus liep ik zwijgend mee.  Mompelde  over groeizaam weer. Zei niet wat ik dacht van vergif. Op een aanstaande schoonmoeder maak je liever  geen ongunstige indruk.
Halverwege het tuinpad wilde ik iets aardigs zeggen en wees:  ‘Die bonen staan er mooi bij.’
Ze stopte om me vol minachting aan te kijken.  ‘Dat zijn de piepers.’
Dit kon ik niet meer goedmaken.
Pas bij nederige erkenning van stadse domheid accepteerde ze mijn onnozele inborst.

8 gedachtes over “De eerste keer bij schoonmoeder

  1. Hahaha, geweldig zo’n flater. Doet mij denken aan mijn moeder. Die had ook geen verstand van groenten enzo en zij haatte al bij voorbaat haar a.s. schoonzus, die zo kon flemen bij haar a.s. schoonpapa: “Oh Pake, wat staan uw boontjes er mooi bij en kijk die erwtjes toch eens…” enz. en zij wist NIKS te zeggen.

    Like

Geef een reactie

