Zondagmaaltijd


Bij de meeste mensen was op zondag het eten smakelijker dan doordeweeks. In ieder geval luxer.
Toch vond ik de ‘gewone’ dingen vaak veel lekkerder. Misschien omdat we dan meer honger hadden? Zondags deed je niets;  uitkijken naar koffie met koek – warm eten – thee met chocolaatje – avondeten – en weer koffie met koek.  Als kerkelijke overheden het verbod op zondagfietsen en  -zwemmen niet hadden opgeheven lagen we nu allemaal op apegapen op de IC’s.

Er over nadenkend was het achteraf best zielig voor moeder die zich uitsloofde om er zondags wat bijzonders van te maken. Zette ze runderlappen op tafel, was er altijd wel iemand die met een vies gezicht een piepklein vetrandje aan de kant schoof. ‘Kind,’ zei ze dan, vol onbegrip, ‘suk kostelijk vlees!’
Tja. Had ze het op een willekeurige werkdag geserveerd had het hele gezin gesmuld en de restjes uit de schalen geschraapt.
Maar dat hoorde niet zo. En was waarschijnlijk te duur geweest.
18 gedachtes over “Zondagmaaltijd

  1. Ja, wat zonde eigenlijk. Ik heb daar nooit over nagedacht, omdat ik het warme eten sowieso maar niks vond. Wat mij betreft, mochten het altijd boterhammen met chocolade pasta zijn.
    Of … denk ik nu, op zondag aten wij soms heel lekkere pudding. En aan de zondagsrust hielden wij ons al helemaal niet, Dus honger was er wel.

    Zonde voor jou, Bertie en idd zielig voor je moeder.

    Liked by 1 persoon

  2. Ik was altijd een slechte eter, zowel op zondag als op de overige dagen. Bij ons geen zondagsrust, maar wel op bezoek bij beide opa’s en oma’s in onze zondagse kleren en dan aten we soep bij opa en oma Martis. Ik nam maar een paar hapjes. Vette randjes aan vlees griezelde ik van (nog steeds als het van dat slappe, glibberige vet is….griezel!) Gelukkig griezelde mijn moeder er ook van.
    Ik at zo weinig dat is zelfs doordeweeks wel eens biefstuk kreeg, toppunt van luxe en tot grote vreugde van mijn broers lustte ik dat nooit op……zij wel!
    Van het zondagseten herinner ik mij niet zoveel meer….. wel dat we dan gewoonlijk wel vlees hadden en op andere dagen niet altijd. We hadden denk ik ook wel eens?) pudding op zondag, doordeweeks was dat beschuitpap of broodpap.

    Liked by 1 persoon

    1. Vreselijk, ik griezel nog steeds . Je krijgt er wel mals vlees van. Ik neem aan dat je intussen beter hebt leren eten? 😉
      De zondag was niet voor iedereen een feest, vaak een langdurige en vervelende dag.

      Like

  3. Op zondag hadden we vlees en bloemkool of witlof. Door de weeks was daar geen geld voor en maar goed ook, want ik hield meer van gehakt met rapen of bieten. Zelf at ik gisteren een halve goedkope hamburger met geroerbakte rösti, rode kool, ui en wat chili con carnepoeder. Voor minder dan een euro en in 10 minutren een van de lekkerste maaltijden. Witlof vind ik als kind nu wel lekker, maar dat komt omdat ik het niet kook, maar ook gewoon meeroerbak.

    Like

      1. Eten koken kun je net zo makkelijk en smakelijk doen als je zelf wilt. Ik kook aardappelen en sperziebonen of bloemkool in één pannetje, gelach van anderen kan me niets schelen. Roerbakken is ook een goede methode maar het meeste eet ik sla of een andere rauwkost.

        Wij klaagden ook niet openlijk, we trokken alleen maar gezichten. Dat was al erg genoeg. Onze moeder was gewoon niet in staat om harde dingen te zeggen, ze probeerde het iedereen naar de zin te maken.
        Je kunt het aflezen aan mijn gemopper ☻

        Like

  4. Ja, die bijzondere zondagmaaltijden hadden wij ook. Aardappelen en groenten met fricandeau bijvoorbeeld en dan de jus opmaken met brood…heerlijk vet! En toen de aardappelen uit de gratie raakten werd het zelfgemaakte bami met saté, eitje erop en…..shit….ik krijg honger. Een beetje zondag vandaag toch?

    Liked by 1 persoon

  5. toen ze in Limburg nog niet eens wisten wat schapenvlees was maakte mijn Amsterdamse moeder op een keer gestoofde andijvie met mijn geliefde lamskarbonaadjes toen ik overkwam. Maar ik was zwanger en werd er misselijk van, Ondankbaar nest! zei ze kwaad.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

