Fotograferen. Het resultaat valt soms tegen.


Het is best moeilijk. Wat ik opneem zijn meestal beelden die me ineens treffen; grappig, mooi, roerend, opvallend. Dat zijn vaak plaatjes die alleen voor onszelf interessant zijn en het geeft niet dat ze ondeskundig zijn. Als we de situatie maar herkennen.
De rest, tja.
Bijgaande↓ foto’s laten zien hoe moeilijk het is.

De lucht rondom de zonsondergang was in werkelijkheid vuurrood, daarom viel het me op.  Hier echter ziet het er  heel anders uit, ook was het nog niet donker al suggereert de foto dat. Hulpmiddelen maken het er niet beter op.
De hond vooraan keek me zo schattig trouwhartig aan dat ik naar de (ouderwetse) camera greep maar zie het hopeloze resultaat;  hij lijkt niet op de tweede en derde foto waarop hij redelijk realistisch te zien is.

Naturel dan wel artistiek fotograferen, dat moet een extra gen zijn.
Een neef doet het ook, beroepsmatig. Ik kom niet eens in de buurt van zijn foto’s en durf haast niet te denken dat we familie zijn.
Maar ja, klungels moeten er ook zijn, dan vallen de deskundigen des te meer op.
19 gedachtes over “Fotograferen. Het resultaat valt soms tegen.

  1. Hahaha, mooi stukje. Maar uiteindelijk gaat het om het doel dat je wilt behalen. Is het doel artistieke foto’s dan moet je misschien op cursus. Maar als het doel mooie en leuke herinneringen is, dan doe je het al goed met scherpe foto’s…. zelf ben ik een mooi weer fotograaf en foto’s met mensen erop zijn voor de leuke herinneringen.

    Liked by 1 persoon

    1. Scherp heb ik ze ook al niet, niet altijd tenminste. Terwijl het cameraatje aangeprezen werd als ‘niet slecht’.
      Je moet het in de vingers hebben.
      Het is geen ramp maar wanneer ik bij sommige mooie natuurfoto’s voorbij zie komen, word ik ’n ietsepietsie jaloers.☻

      Liked by 2 people

  2. Ik maak vaak foto’s van de ondergaande zon, maar zelden is het net zo als in het echt. De ene keer is de foto mooier dan de werkelijkheid en soms is het andersom.
    Het belangrijkste van foto’s is herinneringen vastleggen en die herinneringen zijn meer waard dan een perfect beeld! Ik ben blij dat het niet meer met fotorolletjes hoeft, nu het digitaal kan maak ik er vaak meer en zoek de beste foto’s eruit. Soms is het weer moeilijk om te kiezen, maar ach, een mens kan niet alles hebben.

    Liked by 1 persoon

  3. Ik zou echt niet weten wat ik zonder cameraatje zou moeten.
    Ik fotografeer (en gooi weg) dat het een aard heeft en heb thuis de koosnaam ‘flitspaal’ gekregen en verder dan geklungel kom ik ook niet hoor maar ’n lól dat ik er aan beleef…………….
    Gewoon doorgaan! 😉

    Liked by 1 persoon

    1. Ja hoor Jan, we zullen dóórgaan… 😉
      Plezier heb ik er ook in ondanks de vele mislukkingen. Eerlijk gezegd zijn die ook wel eens aan het onderwerp te wijten. Selfies bijvoorbeeld. ☻

      Liked by 1 persoon

  4. Er is een verschil tussen een fotografisch kiekje en een echte foto met voorbereiding en juiste instelling. Of het fotograferen met een profi camera en een simpele mobiele telefoon met fotofunctie of bwvs een compactcamera. Zeker bij standje ‘automatisch’ is belichting een dingetje of scherpte/diepte. Wil niet zeggen dat je dan nog geen aardige beelden kunt schieten hoor. Maar het vraagt vaak geduld. Ook van het lijdend voorwerp…..:)

    Liked by 1 persoon

  5. Foto 1 is door domme pech om zeep gebracht. De zonsondergang wordt verknald door een ‘flare’, verstrooid licht in je lens dat je niet ziet terwijl je de foto neemt. Een zonnekapje had misschien wat kunnen helpen of meer foto’s schieten, maar dan steeds vanaf een andere positie. En dat de rest op de foto donker wordt, dat hoort bij tegenlichtfoto’s. Een camera is nu eenmaal een primitief oog en kan geen grote verschillen tussen licht en donker aan. Dan zitten wij beter in elkaar 😉
    Foto 2 is een kwestie van perspectief. Een beetje door de knieën gaan en proberen de hondenkop op gelijke hoogte te nemen, dan lijkt ie net echt. Als je de hond getekend had, had je dat toch ook niet van bovenaf gedaan? Gewoon doorgaan dus!! 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

