Over de grens


Vanmiddag winkelden we in Duitsland.  Daar is het altijd prettig rondkijken, op je gemak ondanks de drukte.
Uiteraard zijn de lage prijzen in sommige zaken welkom (bedenkelijk maar dat is politiek), wat zo plezierig is, is de houding van de mensen. Zowel in supermarkt als in kleding- of wat-dan-ook-zaken is het gedrag over het algemeen kalm. Of is het gewoon fatsoenlijk?
Ook in de goedkoopste winkels wordt nauwelijks gerotzooid, artikelen worden bekeken en weer teruggelegd en niet gesmeten of uit de handen laten vallen. Men stapt opzij voor elkaar, er staan geen gezinnen te schreeuwen, zelfs in een McDonalds gaat het er rustig aan toe.
Nu gaan we meestal naar grensplaatsen als Goch, Emmerich of Kleve; hoe het in de grote steden is, weet ik niet.
Daar is de trend misschien  meer westers.  Niet te hopen.
11 gedachtes over “Over de grens

  1. Gezellig Bertie. Ik ben al lang niet meer in Duitsland geweest, maar hier, in ons eigen dorp, vind ik de mensen ook heel netjes, hoor, een uitzondering daargelaten, hoewel ik er niet een kan bedenken. Ook bij een winkel als Zeeman is het personeel altijd uiterst vriendelijk en behulpzaam.

    Liked by 2 people

    1. Over eigen personeel valt niets te klagen, het gaat me om het gedrag van de kopers..
      In grotere plaatsen zien we vaak onnodige onverschilligheid en niet alleen bij winkels als Action. Dat merken we pas wanneer we over de grens gaan.

      Like

  2. Zelf herken ik het verschil niet zo. Hier in Alkmaar gaat het prima in de supermarkten die ik bezoek. De grote AH-XL vind ik minder, maar daar kom ik weinig (mij te duur, maar ook net te ver lopen). Bij andere winkels als de Hema gaat het doorgaans erg gemoedelijk en is er zeker geen sprake van onverschilligheid of rommel. Door mijn methode van vakantiefietsen kom ik ook in veel Duitse en Franse supermarkten en merk het verschil niet zo. Vaak vind ik in Duitsland het kassabeleid slechter, te weinig kassa’s open en daardoor onnodig lange wachtrijen. Duitsers zeggen daar niet veel van, Nederlanders kunnen daar moeilijker over doen. Zelf vind ik het wel leuk, een mooie gelegenheid om met de localo’s in contact te komen. 😉

    Like

    1. Kom je wel eens in winkelcentra Xi, met keding-, schoenen-, tuin-, keuken, koffie- en nog meer andere zaken?
      In eigen dorp gaat het er keurig aan toe, veel meer dan een Boerenbond, HEMA en AH en wat kleinere winkels zijn hier niet. In de grotere kerngemeentes zie je al andere manieren. In goedkope winkels waar minder personeel rondloopt, worden stoffen, kleding, kussens, linnengoed e.d. na bekijks niet teruggelegd terwijl het de klanten zo makkelijk gemaakt wordt; ze hoeven een artikel niet eens op te vouwen, alleen maar neer te leggen in de juiste bakken maar zelfs dat is sommige mensen teveel. Ze pleuren (excusez le mot) het gewoon ergens neer.

      Like

  3. jazeker, het publiek is in Duitsand een stuk beschaafder, ook hier in Aken. Ikheb eens eenhalfuur moeten wachten op een bankje, achter dat bankje stond een afvalbak, en iedereen gooide er zijn ijspapiertjes en fritenbakjes in, ook de gekleurde Duitsers. Mijn in N/O Nederland wonende dochter heeft het ook opgemerkt, winkelen is niet het duwen en trekken dat het bij ons vaak is, de recente uitverkopen bij V&D waren werkelijk genant, ,zo grof ging het er aan toe.
    Duitsland is ook een prettig vakantieland, de serveerster in de Konditorei gaat ongevraagd met je naar buiten om je aan te wijzen hoe je op prettitge manier in het bos komt.

    Like

    1. Absoluut. Voorheen dacht ik dat het Moezelgebied zo ouderwets was maar in de grensstreek zie je ook veel voorkomendheid.
      Je past je bijna automatisch aan en roept vanzelf minder hard.

      Like

  4. Ik vrees dat den Ollanders, vooral de Randstedelijke, zich in de laatste twintig jaar hebben ontwikkeld tot de grootste Neanderthalers van de hedendaagse geschiedenis in Europa. Geen ontkomen aan. Waar je nu denkt dat het nog rustig is, kijk daar over vijf jaar nog maar eens.

    Like

    1. Niet alle Hollanders (inderdaad, vaak westerlingen) gedragen zich onbehoorlijk maar het gebeurde wel dat we ons ’n beetje geneerden voor landgenoten, ook elders.
      Maar misschien vinden deze mensen ons wel conservatieve ouwe zeuren. 😀

      Like

    1. Niet nieuw, ik herinner me deze woorden nog van de jaren zestig, toen familieleden en kennissen terug kwamen van vakanties in Duitsland. Höflichkeit was het woord, door ouderen verafschuwd (oorlog…) maar niet te ontkennen.

      Like

Geef een reactie

