Over tijd


Cliché: de tijd vliegt voorbij.
Het is nog waar ook.
Onbegrijpelijk;  ik heb geen baan, (als AOWster hoef ik me nergens te vertonen want ben automatisch ouderwets of achterlijk of beide),  geen gezin meer om te verzorgen, geen vlotte clubs, weinig familie (als jongste hoef je alleen nog uit te zwaaien), wat doe ik dan dat de tijd zo snel gaat?
Ik weet het niet.
Zó maak ik de zaterdagpuzzels, opeens is het woensdag marktdag,  donderdag,  vrijdag en zit ik opnieuw aan de zaterdagsudoku.
Toch ben ik niet dement (bij mijn weten), buren groeten normaal, kennissen komen gewoon op de koffie.Het is natuurlijk prettig dat ik me niet verveel.
Maar toch: waardoor gaat die tijd zo hard?
Krijg je bij het ouder worden een soort versnelling in tijdbeleving? Leeftijdsacceleratie?
Of wat?

16 gedachtes over “Over tijd

  1. Ja Bertie, ik ervaar het ook zo. Een dag is zo voorbij en tegelijkertijd doe ik steeds minder. Ik snap er ook niets van. Ik maak meestal plannen voor wat ik die dag ga doen en steeds is er MINDER klaar van mijn denkbeeldig lijstje.
    En het ligt ook niet aan ons, want veel mensen hebben het ook. Kijk, eigenlijk is nu ook de dag al weer voorbij, dat ook nog.
    Misschien slaap je al. Nou welterusten dan maar Bertie.

    Liked by 1 persoon

  2. Ik beweer altijd dat de tijd sneller lijkt te gaan omdat op dit moment een jaar 1/61 deel van mijn leven is, dat stelt niks voor dus,,,,,,maar toen ik 4 was was het een kwart van mijn leven en dat is heel veel.

    Liked by 2 people

  3. Het is een rekbaar en zeer persoonlijk begrip waar je je hoofd over zou breken bij te lang doordenken. Dat kunnen we dus beter laten want de tijd gaat snel, besteed hem beter 🙂

    Like

  4. het is geen verbeelding, het berust op tijdwaarneming door de hersenen, ik heb het eens wetenschappelijk horen uitleggen door een hersendeskundoloog. Maar kan het niet navertellen.
    Mijn tante Jo zag tijdbeleving hoe oud je ook bent, zo: een uurtje hangen duurt langer dan een uurtje zoenen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

