Bekend gedichtje van Vondel


Vindt U ook niet dat het lijkt alsof er een middenstuk is overgeslagen? Of zal dat in het verhaal zitten dat hier bij hoort?
.
Ik zal mij op deez’ wagen wagen.
Die zal mij naar Leiden leiden.
God zal hem met plagen plagen,
die in anders weiden weiden.
.

27 gedachtes over “Bekend gedichtje van Vondel

    1. Merci. Maar het verhaal achter dit gedichtje staat er niet op.
      Het ging over Vondel zelf die een lift vroeg aan de bestuurden van een langsrijdende paard-en-wagen. De voerman herkende de dichter en vroeg als betaling een spontaan gedicht.
      Zoiets was het.

      Like

  1. Dank Lummel. Heel verhelderend.
    En Bertie: ja, maar het draait erom (begrijp ik uit de link van lummel) dat deze boer zijn vee in andermans wei liet weiden. En ook dat de eis was dat elke regel op twee dezelfde woorden moest eindigen.
    Zo, zijn we weer helemaal tevreden tevreden.

    Like

  2. Hoi Bertie, daar ben ik weer even😊 je hebt mij vast gemist 😉 hoop dat het je goed gaat!.
    Wat het gedichtje aangaat… hij had gewoon die laatste regel er niet bij moeten doen….slaat nergens op. Maar datligt geheel aan mij, denk ik. Want t/m regel drie is het mij duidelijk 😊

    Liked by 1 persoon

    1. Ha Wil, zie ik jou ook eens, ben ik weer gelukkig :).
      In dat gedichtje zit meer dan we op het eerste gezicht zouden denken maar dat is voer voor kenners.
      Alles goed? Nog steeds op facebook? Ik word af en toe aangepord om te herbeginnen, haha, ik zou eerder teruggaan naar Twitter.

      Like

Geef een reactie

