Honing is bijna overal goed voor…


…las ik voor de zoveelste keer.

Welnu, ik heb het beproefd op diverse punten.
Wassen, scrubben, maskertje, voetenbad, intieme hygiëne, mondspoeling, darmreiniging, geboortebeperking, wondverzorging, gebroken been en nog zo wat.

Conclusie en advies:

Alles plakt en de rest valt ook tegen.
Ga terug naar /Haarlemmerolie

15 gedachtes over “Honing is bijna overal goed voor…

  1. De Haarlemmerolie kende ik… ik heb het zelfs nog verkocht in de drogisterij waar ik lang geleden werkte, we verkochten daar nog meer oude middeltjes zoals hofman’s druppels en eau des Carmen… in een grote stopfles en we hadden voor beide producten één en dezelfde klant. Ze kwam met haar flesjes en wij vulden ze bij… zo uit de stopfles, zonder trechter…. ik ben er nog steeds handig in. Alleen ether was niet goed te gieten, dat vervloog voor het in het flesje zat… nog een wonder dat er nooit iemand onderuit gegaan is. We moesten de prijs opzoeken onder de Latijnse benaming…. ik ken ze nog steeds.
    Honing….. het zal gerust wel ergens goed voor zijn, maar ik vind het niet zo lekker…. hangt wel van de combinatie af, want geitenkaas met een beetje honing vind ik dan weer wel lekker! Thee met honing vind ik verschrikkelijk. Voor baby’s kan honing gevaarlijk zijn.

    Like

    1. Je bent een kenner.
      Van Eau des Carmen heb ik nooit gehoord, wel van Hoffmans druppels. (En van zijn vertellingen 😉 ) Wat waren het voor producten?
      Over honing lees ik prijzenswaardige dingen , misschien helpt het echt bij wondjes, ik weet het niet, lust het niet en vind het een plakkerige zooi.

      Like

      1. Volgens mij werden beide producten tegen hoofdpijn gebruikt. Eau des Carmen=spiritus aromaticus, dus alcohol met wat erdoor, kruiden denk ik.
        Hoffmans druppels is Aether cum spiritus, dus ether met alcohol. Wij kregen het kant en klaar aan.
        Boorwater maakten we zelf, maar dat mocht alleen de baas doen, alcohol kregen we in 96 en 70% aan, verdere verdunningen moesten we zelf regelen, net als bij waterstofperoxide…. die kregen we ook sterk aan (ik dacht iets van 36%, ik weet het niet precies meer.
        Glycerine en Kamferspritus mengden we zelf…. op de gok, het stak niet zo nauw…. half glycerine, aanvullen met kamferspiritus. Ik heb er erg veel geleerd, wij verkochten in die tijd al spullen van dokter Voogel en we verkochten reformartikelen (en verf en behang, maar dat vond ik niet leuk!). Ik had er graag mee verder gewild, maar mijn gezondheid liet het niet toe, ik redde het niet, het werk was al te veel, dus nog de opleiding volgen kon ik wel vergeten. Toen maar voor halve dagen in het zwembad gaan werken…. het werk op zich minder leuk, maar toch heel prettig gewerkt en dat was gewoon beter voor mij. Nu zwem ik nog regelmatig met mijn (zwembad-)baas.

        De medicijnenkant vond ik het leukste….. en ik was toch wel trots toen een vrouw mij kwam vertellen dat ik gelijk had gehad toen ik haar geen laxeermiddel wilde verkopen. Zij had flink veel pijn, dokter wist niet wat het was….. ik dacht dat het niersteen was en wilde geen laxeermiddel aan haar verkopen…. zij is met mijn verhaal naar de dokter gegaan (mijn vader had net een niersteenaanval gehad, dus ik herkende het) en foto’s laten maken…. jawel, ze had niersteen!
        Overigens kocht de klant die voor Hoffmans druppels en eau des Carmen kwam ook altijd een flinke voorraad Chefarine 4 en grote dozen met Rennies…. het één was natuurlijk het gevolg van het ander….. maar flink op leeftijd, die was niet meer te adviseren, zij vond het zo wel goed gaan. Het heeft niet altijd zin om daar tegenin te gaan.

        Liked by 1 persoon

        1. Een interessant baan Ans, jammer dat je er niet mee verder kon. Glycerine-kamfer-spitius ken ik nog van aan zus, die het gebruikte om haar handen mooi te houden. Het rook niet lekker.

          Like

          1. Nee, het rook echt niet lekker en het was erg vet, maar het werkte wel goed…. ik gebruikte het ook voor mijn handen, in de winter barstten mijn handen altijd, kreeg ik allemaal wondjes en glycerine/kamferspiritus deed wonderen.
            Wel jammer inderdaad, maar ach, ik heb bij het zwembad ook een goede tijd gehad en ik heb in die paar jaar in de drogisterij erg veel geleerd waar ik nog steeds iets aan heb. Het liep nou eenmaal zo niks aan te doen. En ik heb het geluk dat ik bij allebei die banen goede bazen had…. bij de eerste heb ik wel eens ’s middags op de bank liggen slapen als ik niet in orde was… zijn vrouw kwam dan met dure vruchtensappen (ze woonden boven de zaak) en toen een controlearts moeilijk deed toen ik ziek was betaalden zij mij gewoon uit en moesten maar afwachten of ze het zelf vergoed kregen.
            Mijn andere baas kwam toen ik een periode extra moest werken i.v.m. afwezigheid van een collega met een plantje en de vraag of ik het nog even volhield, hij zag dat het teveel werd voor mij, maar had verder geen mogelijkheden. Hij beloofde mij een week extra vrij als die ander terug was. Ik heb dus niks te mopperen!!!

            Liked by 1 persoon

  2. Ik vind honing zalig, Bertie. Vooral in de Griekse yoghurt. Het doet mij wel naar een Grieks eiland verlangen. Anders dan in mijn mond stoppen en doorslikken heb ik nog niet geprobeerd.

    Haarlemmerolie: wij woonden een tijd aan de Brouwersgracht in A’dam (ik was geen A’damse) en om de hoek was de Haarlemmerdijk en de Haarlemmerstraat. Laat ik nu gedacht hebben dat daar de echte Haarlemmerolie gemaakt werd. En héél stom, geen idee wat het was of waarvoor of waartegen het diende.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

