Zinvol of zinloos

-|
Dat vraag ik me wel eens af over het bestaan, de natuur, de wereld.
Ik schaar onder natuur de complete aarde en ruimte.  Natuur is letterlijk het heelal en gaat zijn eigen gang. Vulkanen barsten open en de maan wast, klimaten wisselen elkaar af, een ster verslijt. Zo gaat dat en daar doe je niets tegen want we begrijpen niet waaròm het zo gaat.
Voor de aarde komt er nog wat bij; er wriemelt zich een extra natuurtje tussen, een specifiek planeetgebonden wereldje van flora, fauna en mensen. Alle wezens bestaan maar eventjes, ook al een zingevingsvraag. Bovendien gaan ze onherroepelijk ten onder . Begonnen in water en waarschijnlijk eindigend in as waarna er elders een verse zon ontstaat die een ontvankelijke planeet bestraalt en een nieuwe cyclus in gang zet. Als een soap.

Van al die dingen zou ik graag het waarom willen begrijpen. Of zijn het alleen de aardse mensen die dit willen weten? Dat geloof je toch niet, gezien de ruimte die de ruimte beslaat, er zullen heus wel ergens breinen bestaan. Of niet?
Is die zin er eigenlijk wel? Is het een wezenloze beweging die automatisch doorgaat? Dan hoeven we niet meer te zoeken naar het perpetuum mobile.
Moeilijke kwestie waar ik niet uitkom.
Grotere geesten bogen zich al over deze vraag, zij wisten het ook niet. Sommigen verzonnen een god. Ja, dat is veel handiger, dan hoef je er zelf niet over na te denken.
Maar waarom doet die god dit dan, met dat heelal en die cyclussen en zo?

10 gedachtes over “Zinvol of zinloos

  1. Oei, dat is een moeilijke! Als ik over het heelal ga nadenken word ik sowieso gek, want het is oneindig en dat is een begrip dat ik niet bevatten kan….maar wat als het wel eindig is, wat is daarachter dan? En is dat dan oneindig? Maar dan krijg je weer hetzelfde. En als erachter niets is dan is het niets oneindig….. als kind brak ik hier mijn hoofd al over….. ik om er niet uit!

    Natuur kunnen we niet bedwingen, misschien kunnen we ons er een beetje tegen wapenen, kunnen we het een heel klein beetje in toom houden, maar als de natuur dwars wil dan is de mens nergens meer. Ik leerde op school over slapende vulkanen….. nou, die zijn weer wakker geworden en kwaad dat ze zijn als ze wakker geschud zijn…. niet normaal meer. De zin ervan…. geen idee, dood en verderf…. zo heb ik ook nooit het nut van ziektes gezien…. oké, ziektes kunnen een natuurlijke selectie zijn, de sterkste overleven en zo wordt de soort sterker, maar ja, mensen worden toch weer beter dankzij de medische wetenschap, dus dat telt al niet meer. En waarom moet dat dan vaak met zoveel ellende gepaard gaan? Kan het niet wat simpeler?

    Ik kan mij ook niet voorstellen dat er nergens in het heelal leven bestaat, dat er geen intelligentie bestaat….. zo superieur zijn wij toch niet. Marsmannen bestaan, dat weet ik heel zeker, erg aardig zijn ze ook…. ik heb ze twee weken geleden nog in mijn auto gehad,,,, de familie Marsman (ja, zo heten ze nou eenmaal!) woont bij mij in de straat.
    Maar echt, er moet toch nog wel iets zijn? Ik vraag mij wel eens af of het goed gevonden wordt dat wij raketten de ruimte insturen.
    Het heelal is een ingewikkeld geheel, je zou haast zeggen dat er een hogere kracht is die dat in elkaar gezet heeft…. kan zoiets vanzelf ontstaan? En waarom?

    Ik heb veel vragen maar geen antwoorden, hooguit wat fantasieën.

    Like

  2. Tja Bertie, ik denk ook wel eens over zulke dingen na, maar dan denk ik ook meteen: “Niet tobben, meisje, het leven is al moeilijk genoeg!” Dus voorlopig, gisteren heb ik dit ook al gelezen, durf ik hier niets zinnigs over te zeggen. Ik kan het ook hoogstwaarschijnlijk niet, omdat ik die moeilijke dingen altijd weer gauw wegdenk.

    Like

  3. Mooi stukje en vragen die ik mij ook stel, niet alleen het waarom, maar ook het hoe. Hoe is alles wat nu bestaat ontstaan, evolutie of schepping? Met schepping ben ik gauw klaar, want wie of wat schiep dan het allereerst en wie of wat schiep dát? Het zijn vragen waarop geen antwoorden zijn die wij kunnen bevatten. We denken wel dat we heel slim zijn, maar dingen die niet binnen ons aardse kader vallen begrijpen we gewoon niet. En daar moeten we genoegen mee nemen.

    Like

Geef een reactie

