Altijd lezend


Het is waar; vanaf de eerste letter die ik herkende las ik; etiket van een jampot op de ontbijttafel, verpakking van ontbijtkoek, (volgens mij doen veel kinderen dit)  advertenties,  het blad Engelbewaarder van grote zussen, kapitein Rob van grote broer, enzovoorts. De Volkskrant was te groot maar als het rustig in huis was legde ik hem op de grond en kon, over de bladen kruipend, het hele blad lezen.

Er was een intermezzo; gezin, kinderen en echtgenoot hadden voorrang op de bibliotheek. Eerlijk gezegd was ik hier niet altijd enthousiast over maar de tijd overwint -bijna- alles en de laatste anderhalf jaar lees ik weer. Zo goed als constant.
Kranten, boeken, verhalen,  weblogs, recepten, zelfs in winkels en supermarkten loop ik rond met de ogen gericht op inhoudsinformaties (ook als ik niets koop) en kijk verdwaasd op bij een groet. Eh, wie….?

Een extra leesgen, dat gaf mijn moeder me mee.
Een zalige erfenis die ik iedereen gun.
Wie leest hoeft zich nooit te vervelen.
12 gedachtes over “Altijd lezend

  1. Ja, ik was ook zo’n kind. Ik lees ook enorm veel en graag. Soms wel 3 boeken tegelijk. Nu een mooi boekje van Koos van Zomeren, korte stukjes over vogels met tekeningen van Peter Vos, een dikke pil van Kees van Beijnum: De offers’ en een boek dat ik in Artis kocht: ‘Tanja het Nijlpaard van Artis’. IK wil maar zeggen: Lezen, een van mijn lievelingsbezigheden.

    Liked by 1 persoon

    1. Shake hands, Thérèse. Ik ken Van Zomeren en Van Beijnum. Heerlijk leesplezier.
      Zowel naast het bed als op de tafels beneden ligt minstens één boek. Moeite om er-weer-in te komen’ heb ik niet, het gaat vanzelf.

      Like

  2. Helemaal mee eens, een lezer verveelt zich niet. Ik heb al heel veel gelezen… de laatste jaren lees ik wat minder, maar ik lees nog steeds! Inderdaad…. alles waar letters op staan, al heb ik wel zo mijn voorkeuren. Ik lees erg graag in bad…. heerlijk, een heet bad, lekker luchtje en een boek…. toppunt van ontspanning.
    Zoonlief las als kind ook veel en begon al als kleuter….. maar dan blijken sommige woorden toch nog moeilijk te zijn….. niet een woord als circusdirecteur geef problemen, maar met schoolreisje onderweg naar Enkhuizen zag hij een bord “Hoorn” …. die uitspraak was lastig….. ik hoorde ineens “Hooooo …..r. ….n….. Hoo ….. rn” Ja dat is dan ineens lastig, een oo die je anders uitspreekt dan in ‘ho ,,,,, stoppen!” Volgens mij leest hij niet veel meer, zelfs geen gebruiksaanwijzingen voor apparatuur, want die heeft hij niet nodig….. heeft hij van zijn vader geërfd… maar etiketten wel en ik merk ook dat hij nog steeds weinig moeite heeft met wat hij leest….. het is hem snel duidelijk wat er bedoeld wordt in brieven e.d. al hebben wij wel allebei dezelfde eigenaardigheid dat we te goed lezen en daardoor zinnen zien met meerdere mogelijkheden,,,,, anderen snappen direct wat er bedoeld wordt, want die zien maar één mogelijkheid, maar wij twijfelen nog wel eens na zo’n onduidelijke zin. We zijn ook allebei gek op taal en dat hangt natuurlijk ook wel een beetje samen met de liefde voor lezen.
    Bij hem zijn films en games tegenwoordig belangrijker dan lezen…. maakt niet uit, hij heeft een goede ondergrond en lezen valt altijd weer op te pakken.

    Like

    1. Dat is mooi, een kind met dezelfde liefhebberij als die je zelf hebt. Dan heb je daar automatisch goede gesprekken over; van taal houden zal zéker verband houden met lezen. Dat hij nu meer met beeld bezig is is misschien jammer maar de tijd vraagt er om.
      Een van de zonen leest ook altijd; de andere nooit, toch kan je overal met hem over praten, hij pikt veel op; hoeft maar één keer een zinnetje te zien, spreekt en schrijft Duits en Engels en ’n mondjevol Frans. Handig als je dat in je hebt.

      Like

  3. Wij groeiden nog op in een tijd dat lezen werd gezien als een verbreding van je kennis, fantasie, van jou als mens. Er werd gelezen, voorgelezen op school, je verdween in werelden die wellicht niet bestonden maar zo mooi hadden kunnen zijn. Ik ben daarom nog steeds een boekenfanaat. Lees ook echt alles. Kan het niet laten en val daardoor nog regelmatig voor de verleiding dat ‘ene’ boek nog aan te schaffen dat me ligt aan te staren. Wat een plezier al aan beleefd zeg. En dan doe ik de nieuwe virtuele media er nog eens bij….zou een 48-urige dag wellicht soelaas bieden?

    Liked by 1 persoon

  4. Ik was ook zo’n kind, kon al lezen voor ik naar school ging. Nieuwsgierigheid. Ik lees de hele dag door, alleen als ik met foto’s bezig ben niet, of als ik in de tuin ben, of op reis, soms moet je je ogen even laten rusten en op verdere punten richten. Ik zou niet weten hoe mijn leven eruit zou zien zonder letters.

    Like

  5. Ik las ook veel, helaas nu minder omdat mijn ogen gaan tranen of moe worden en ik in slaap val.
    Lees nu meer korte verhalen en dat is soms moeilijk. Vind dit jammer want net zoals je zegt, als je van lezen houdt hoef je je niet te vervelen.

    Like

Geef een reactie

