Zomer/wintertijd


Hoewel ik geen bijzondere last heb van de wisseling vind ik het jammer.

Mager ochtendlicht weegt niet op tegen schemer in de late namiddag, voorbode van vroege donkerte. De dag is definitief om, weg herfstachtig gevoel, geen tussenuur meer van twijfel: kaarsen of meteen de lamp aan?
De winter is nabij  terwijl november nog niet begonnen is.
Dat tussenuur vind ik juist een typisch aangenaam herfstverschijnsel, meer nog dan stormen, slagregens en voorzichtige nachtvorst.

Ik weet wel dat mijn gevoel niet gelijk loopt met de kalender maar na jaren van verlengde dagen ben ik de realiteit enigszins kwijt en de zomertijd gaan waarderen.
Waarom is dit niet blijvend, de verschuiving van één enkel uurtje. Zijn de nadelen te groot?
Het zal wetenschappers aan het denken zetten, theorieën omgooien, geleerden bezighouden, en nog veel meer maar ons bovenal dat fictieve uurtje extra daglicht schenken in de maanden september en oktober.

7 gedachtes over “Zomer/wintertijd

  1. Als het uur zo blijft dan is het van de winter tegen kwart voor 10 pas licht.. ….. ik denk dat dat toch wel erg laat is…. vooral op dagen met donker weer is het dan erg moeilijk wakker worden vind ik, ik ben al geen ochtendmens, maar dan is het nog erger.
    Het uurtje extra slapen vind ik altijd heerlijk….. het uurtje minder in het voorjaar neem ik dan maar voor lief. En als het zo blijft klopt het niet meer met de 0-meridiaan van Greenwich…. tijdelijk afwijken kan, dat doen veel landen….maar blijvend schopt het de hele boel in de war.
    Ik vind het wel prima zo…. in maart gaan we alweer naar de zomertijd….. over 5 maanden al en dan weer 7 maanden zomertijd.

    Like

    1. Daar heb je een punt.
      Zelf zou ik een lange donkere ochtend niet erg vinden; voor school, werk en verkeer is het natuurlijk niet haalbaar
      En dan de natuurliefhebbers nog, ochtendwandelingen en zo.

      Like

  2. Goh Bertie, ik had er nooit over nagedacht. Ik vind de lange zomertijd al een geweldig cadeau. IK geloof wel dat wij op elkaar lijken; ik ben ook zeker geen ochtendmens én ik hou niet van de winter, jij ook niet, dacht ik? Maar ja, we moeten het ermee doen. Ik wou wel dat de zomers net zo lang waren als bijvoorbeeld in Zuid-Frankrijk of zo. Daar is het in oktober nog volop zomer. Bij ons is de zomer zo snel voorbij, helaas. Groetjes.

    Like

    1. Zomer, de beste tijd van het jaar. Herfst en lente waardeer ik ook maar niet in die mate. Het is het licht dat het hem doet.
      Winters vind ik mooi als het echte koude zijn met veel sneeuw en ijs. Extremen, daar houd ik wel van.

      Like

  3. Voor mij mag het volledig afgeschaft worden en zelfs 1 tijd voor de hele wereld zou ik geen probleem vinden. Dat kan inhouden dat de zon opkomt om 23 uur en dat je om 0 uur naar het werk gaat.

    Ik doe overigens niet echt mee met de zomer of wintertijd. Dwz ik sta in dit soort maanden op als de zo’n verschijnt. Gisteren stond ik op om 9 uur zomertijd en vandaag om 8 uur standaardtijd.

    Veel mensen kunnen hun tijd zelf bepalen, daar is de overheid niet voor nodig. Dwz veel kantoren hebben een variabele aanvangstijd. Winkels zijn ook zo ruim open dat een andere tijd er naar toe kan gaan. Je bent er pas echt aan overgeleverd als je schoolgaande kinderen hebt.

    Het is een onnodige poppenkast die niets oplevert. Dwz het heette daylight savingstime. Maar toen ik nog werkte kon in de zomer het licht later aan, maar ging het in de ochtend ook weer later uit. Tegenwoordig is mijn volledige jaarverbruik aan verlichting minder dan 2 euro per jaar. Op dat bedrag ga ik echt niet merken of ik wel of niet zomertijd of herfsttijd gebruik.

    Liked by 1 persoon

    1. We zijn niet allemaal zo prozaïsch, Xi 😉
      Maar ook al kan ik de tijd naar eigen voorkeur indelen, dan nog hang ik gevoelsmatig van de voorgeschreven tijden af. De sfeer op terrassen, markten en ontspanningsplekken hangt samen met de klok. Koffietijd, op- en afbouw van kramen, lunchtijd, het is allemaal merkbaar. Ten voor- of ten nadele.
      Ook in de winkels, reden waarom ik naar de supermarkt ga tussen 12 en 13 uur, dan zitten de meeste mensen aan de lunch en is het er zelden druk.

      Like

Geef een reactie

